De ce este importantă vitamina D?

Cel mai cunoscut rol al Vitaminei D în organism este să asigure absorbția calciului. Fără absorbția și fixarea unei cantități suficiente de calciu, rezistența și densitatea oaselor scade și crește riscul apariției unor probleme ale sistemului osos. Fosforul este al doilea cel mai răspândit mineral din organism și are de asemenea un rol important în menținerea sănătății sistemului osos. Vitamina D permite absorbția celor două minerale în intestin și transportarea lor către zonele corpului unde sunt necesare.
Vitamina D joacă un rol vital în dezvoltarea sănătoasă a copilului atât fizică, prin fixarea calciului în oase, cât și mentală și cognitivă. Vitamina D ajută la formarea oaselor, a dinților și a mușchilor sănătoși și contribuie la susținerea sănătății sistemului imunitar, a creierului și a sistemului nervos.
În lunile de primăvară și vară organismul produce suficientă vitamină D doar prin expunerea la razele solare a zonelor corpului precum antebrațele și picioarele, cea mai sigură modalitate de a beneficia de doze adecvate de vitamină. Vara, soarele emană raze UVB de care pielea are nevoie pentru a dezvolta vitamina D.
Între lunile octombrie și aprilie, în țara noastră, gradul de însorire este insuficient și de aceea sinteza cutanată a vitaminei D este insuficientă. În această perioadă singurele surse de vitamina D sunt alimentele: ficatul, peștele gras, uleiul de pește (cod), ciupercile, galbenușul de ou și ficatul. De asemenea, un mijloc important de a crește absorbția calciului este fortificarea cu vitamina D a produselor lactate bogate în calciu sau a cerealelor care se consumă cu lactate.
Aportul de vitamină D3 este esențial pentru dezvoltarea sănătoasă a bebelușilor, iar în cazul în care copilul este hrănit cu lapte matern care nu conține suficientă vitamină D (mama suferă de carență de vitamină D) crește riscul de dezvoltare a rahitismului. Această afecțiune este o consecință principală a lipsei de vitamina D din organismul copilului și se manifestă prin deformări ale oaselor, în special ale oaselor de la nivelul membrelor inferioare.
La adult, când perioada de creștere a osului s-a încheiat, principalele afecțiuni datorate deficitului de vitamina D sunt: osteomalacia (scăderea gradului de mineralizare osoasă cu dureri și fragilitatea acestora), osteopenia (scăderea densității osoase) și osteoporoza (reducerea paralelă a mineralelor osoase și matricei osoase astfel încât osul este în cantitate scăzută).
Medicii le recomandă părinților să le administreze bebelușilor vitamina D3. Pediatrii recomandă vitamina D3 în primii doi ani de viață a copiilor în lunile de toamnă și iarnă în mod special sau în lunile a căror nume conține litera „R” (septembrie…aprilie).
La adult, când perioada de creștere a osului s-a încheiat, principalele afecțiuni datorate deficitului de vitamina D sunt: osteomalacia (scăderea gradului de mineralizare osoasă cu dureri și fragilitatea acestora), osteopenie și osteoporoză.
Vitamina D3 se poate procura din alimentație sau se administrează sub formă de suplimente alimentare – sub formă lichidă sau de capsule. Suplimentele cu vitamina D se iau doar la recomandarea medicului, deoarece interacționează cu unele vitamine și medicamente și este posibil ca din dorința de a avea un organism mai sănătos, să ne provocăm rău singuri.
Nici o vitamină și nici un supliment nu trebuie luate fără un consult medical prealabil.
Indiferent de vârstă, vitamina D3 joacă un rol important în buna funcționare a organismului, însă asta nu înseamnă că trebuie să exagerăm și să luăm vitamina D3 sub orice formă și pe durate prelungite. O alimentație sănătoasă, echilibrată, expunerea la soare și suplimentele de vitamină D doar dacă medicul constantă că e nevoie de ele, reprezintă cheia către un organism puternic și rezistent în fața bolilor.
In concluzie, carenta de vitamina D poate aparea din mai multe motive, cum ar fi:
– o dietă vegetariană strictă (majoritatea surselor naturale provin din alimente de origine animală); expunere insuficientă la lumina soarelui (vitamina D se produce când pielea este expusă la lumina soarelui); aveți o piele întunecată (melanina pigmentară reduce capacitatea pielii de a face vitamina D ca răspuns la expunerea la soare); pe măsură ce înaintăm în vârstă, rinichii sunt mai puțin capabili să transforme vitamina D în forma sa activă, crescând astfel riscul de deficit de vitamina D; tractul digestiv nu poate absorbi în mod adecvat vitamina D (anumite probleme medicale pot afecta capacitatea intestinului de a absorbi vitamina D din alimentele consumate); obezitatea (vitamina D este extrasă din sânge de celulele grase, modificând eliberarea în circulație; persoanele cu un indice de masă corporală de 30 sau mai mult au adesea niveluri scăzute ale vitaminei D din sânge).
Principalele semne și simptome ale deficitului de vitamina D sunt: dureri de spate și dureri osoase; slăbiciune musculară; oboseală; vărsături; căderea părului.
Tratamentul pentru deficitul de vitamina D presupune obținerea unui aport mai mare de vitamina D prin dietă și suplimente. Dacă nu petreceți prea mult timp la soare sau întotdeauna aveți grijă să vă acoperiți pielea (protecția solară inhibă producerea de vitamina D), trebuie să discutați cu medicul dumneavoastră despre administrarea unui supliment de vitamina D.
În municipiul Cluj Napoca, evaluarea statusului Vitaminei D (concentrația serică de 25(OH)D este posibilă la ora actuală în cadrul programului finanțat de Ministerul Sănătății, pentru nou-născut, copil și adolescent, la Spitalul Clinic de Urgență pentru Copii Cluj Napoca, la recomandarea medicului specialist pe baza criteriilor menționate în Ord. MS nr. 1240/2018 și a ghidurilor aprobate în acest sens.

Dr. Dorina Duma, medic șef-DSP Cluj

Add Comment

Required fields are marked *. Your email address will not be published.