Zece paşi spre longevitate. Pasul nouă

Dacă eşti cumpătat în tot ce faci, ai găsit deja unul din factorii care te conduc spre longevitate.

Alimentaţia ştiinţifică şi utilizarea suplimentelor alimentare pentru omul modern a ajuns să fie o necesitate. Modul cum se mănâncă, ce se mănâncă, cât se mănâncă şi cum cuplăm diferitele alimente stau la baza metodelor de alimentaţie a fiecărei persoane, indiferent dacă vrea numai să-şi menţină sănătatea şi forma, doreşte să slăbească sau face sport de performanţă.

Este foarte la modă în ultima vreme să se ţină prezentări şi cursuri despre alimentaţia corectă şi sănătoasă şi la aceste prezentări familiile să fie invitate prin telefon. Nu de mult s-a întâmplat ca un bărbat care a trecut deja de vârsta de 100 de ani să fie sunat prin telefon şi invitat la o cină şi o prezentare despre modul cum trebuie să ne hrănim sănătos pentru atingerea unei vârste înaintate. După ce bătrânul a ascultat tema prezentării, a întrebat doamna care i-a făcut invitaţia:

– Doamnă, eu am împlinit deja 100 de ani. Nu credeţi că pe mine ar trebui să mă întrebaţi cum şi ce trebuie să mâncaţi pentru o viaţă longevivă? Nu credeţi că eu ar trebui să vă ţin despre acest lucru o prezentare?

După o pauză destul de lungă în care nu-şi găsea cuvintele, doamna a mulţumit bătrânului pentru răbdarea cu care a fost ascultată şi şi-a retras invitaţia.

La rândul meu am întrebat şi eu bărbatul în vârstă care este secretul longevităţii. După câteva secunde de gândire a spus: Toată viaţa mea am făcut totul cumpătat, n-am făcut excese în nimic, am încercat să menţin un echilibru între munca psihică şi fizică şi am făcut sport. Consider că aceştia sunt factorii necesari pentru o viaţă lungă şi sănătoasă.

Pentru a înţelege importanţa alimentaţiei, trebuie să ştim că aproximativ 96% din celulele corpului nostru se schimbă anual, prin urmare calitatea alimentelor mâncate asigură calitatea celulelor noi formate în corp, funcţionarea şi rezistenţa acestora. Este foarte important de ştiut, că funcţionarea sistemului nostru imunitar, a creierului şi a sistemului nervos depinde în mare măsură de cantitatea de acid glutamic din corp. Acesta în schimb este produs şi se găseşte în sistemul muscular.

Componentele importante pentru corpul uman sunt:

  1. În cantităţi mari: oxigenul, hidrogenul, sulful, carbonul şi nitrogenul
  2. În cantităţi medii: Ca, Mg, K, Cl, Na, fosforul
  3. În cantităţi mici: Fe, Mn, Crom, Si, Cu, Co, Ni, Mo, Arsen, Germaniu, Seleniu, Iod
  4. Vitamine
  5. Aminoacizi
  6. Acizi graşi esenţiali

Componentele necesare în general se introduc în corp cu o alimentaţie corectă şi variată, dar mai ales în cazul sportivilor sau celor care fac efort fizic intens este necesară completarea acestor cantităţi cu suplimente alimentare complexe (Multivitamine, minerale – cantităţile depind întotdeauna de efortul depus).

Procese dăunătoare pentru corp:

  1. Oxidarea celulelor cauzată de radicalii liberi (Radicalii liberi sunt molecule înalt reactive cu un electron impar sau “liber” pe orbita externă, condiţie de dezechilibru care transformă aceste molecule fragmentate în agenţi foarte instabili şi care provin de la reziduurile toxice ajunse în organism din mediul înconjurător.)
  2. Gravitaţia

De fiecare dată când un radical liber atacă o moleculă normală pentru a-i sustrage un electron, molecula îşi modifică în urma acestui proces structura şi proprietăţile chimice, transformându-se în radical liber. Din acest moment, fiind dezechilibrată electrochimic, instabilă biochimic şi extrem de reactivă, molecula organică transformată în radical liber, caută să-şi recapete stabilitatea prin sustragerea unui electron de la o altă moleculă organică. Scăpată de sub control, reacţia se perpetuează. O celulă umană mutilată în acest fel, îşi pierde funcţiile de bază, transformându-se într-o sursă de radicali liberi, gata să atace alte celule. Se generează astfel un lanţ de reacţii biochimice dăunătoare pentru organism. Pentru evitarea sau contracararea proceselor dăunătoare provocate de radicalii liberi (de exemplu îmbătrânirea, care nu este neapărat un proces cronologic cauzat de trecerea timpului, ci un proces biologic determinat de viteza cu care radicalii liberi îşi fac simţită prezenţa în organism, distrugând celulele, atacând ţesuturile şi afectând funcţiile vitale), trebuie eliminate sursele de radicali liberi (ex. grăsimile nesaturate) şi trebuie utilizate substanţe care neutralizează radicalii liberi – numite antioxidanţi.

Contracararea efectelor negative cauzate de gravitaţie se face prin întreţinerea în stare cât mai bună a musculaturii prin antrenamente sistematice. Pentru aceasta recomand 1 sau 2 reprize a câte 30 de minute de exerciţii fizice pe zi, dar în acelaşi timp este foarte importantă şi evitarea stresului.

Pentru a avea eficienţă maximă în antrenamente şi o dezvoltare permanentă, trebuie să se ţină cont de faptul, că un muşchi trebuie lucrat odată pe săptămână, deoarece curăţarea celulelor distruse în antrenament ţine aproximativ două zile, după care refacerea celulelor durează încă trei zile. Trebuie ştiut şi faptul, că 3% pierdere de apă din corp cauzează aproximativ 10 % pierdere de forţă.

Pentru cei care practică sporturi unde este necesară viteză de reacţie mare, se recomandă consumarea mâncărurilor bogate în carne, iar pentru cei care practică sporturi cu efort prelungit, se recomandă folosirea ca supliment alimentar a calciului.

Antrenor Emerit în Artele Marţiale Chinezeşti,

Sifu  Horváth  Attila  László

Add Comment

Required fields are marked *. Your email address will not be published.