Zece paşi spre longevitate. Pasul şapte

Motto:  Mintea, corpul şi psihicul trebuie să conlucreze perfect, pentru a ne putea realiza ca oameni.

Am vorbit mult despre faptul că este necesar să facem mişcare, să facem sport pentru o viaţă sănătoasă. Am prezentat în paşii anteriori modul cum funcţionează corpul şi cum putem să beneficiem de posibilităţile fizice şi psihice ale noastre. Foarte mulţi dintre Dvs. vă puneţi întrebarea ce sporturi se pot practica de oricine şi la orice vârstă, chiar dacă avem anumite probleme de sănătate sau forma fizică nu ne-ar permite practicarea unui sport care necesită forţă fizică deosebită. Cred că nimeni nu se apucă peste o anumită vârstă să practice săritura cu prăjina sau aruncarea ciocanului, dar poate să alerge, să facă plimbări, excursii sau taijiquan. Taijiquanul este ”sportul” care se poate practica la orice vârstă ca gimnastică de întreţinere sau medicală cu multiple beneficii. Dar pentru a înţelege ce este taiji-ul, ce înseamnă taiji-ul sau cum şi de ce practică în lume milioane de oameni taiji-ul, sunt nevoit să vă prezint câteva aspecte din filozofia chineză referitoare la ”cuvântul” taiji.

 Taiji este un concept de bază în cosmologia şi filozofia chineză. Este definită în manuscrisele străvechi astfel: “WuJi (marele Vid) a născut TaiJi-ul, care la rândul lui a fost mamă pentru Yin şi Yang”. Cele mai vechi teorii filozofice chineze sunt cuprinse în cartea Yi Jing în care se utilizează 64 de simboluri formate din combinaţii de linii Yin şi Yang. Fiecare simbol este compus din şase linii la formarea cărora se utilizează cele opt trigrame (Gua). Cele opt trigrame împreună se numesc Ba Gua (ceea ce înseamnă opt semne). Fiecare simbol (Xiang) din cele 64, reprezintă o anumită legătura sau interpretare din triunghiul cer – om – pământ, totodată cele şase linii din fiecare simbol reprezintă şi însuşirile exterioare şi interioare ale omului. Aceste 64 simboluri se utilizează în China pentru a prevedea viitorul, dar şi pentru a explica trecutul, sau a înţelege fondul mişcărilor din taijiquan.

Exerciţiile de taijiquan se împart în secvenţe (forme) şi sunt cunoscute pentru cei din afara Chinei ca 10 Forme, 24 Forme, 32 Forme, etc. Fiecare secvenţă de mişcări (formă) se împarte în trei grupe (cerul – omul – pământul), şi fiecare grupă corespunde unui nivel al controlului de energie. Prin urmare se caută armonizarea Yin-Yang-ului propriu, cu Yin-ul şi Yang-ul cerului şi pământului.

Fiecare dintre noi, înainte de a începe vreun sport, sau sistem de dezvoltare a propriei persoane, ne punem întrebarea ce obţinem, ce se va dezvolta datorită acestor exerciţii, dar ne gândim şi la eventualele limite care pot să apară. În pasul şase am discutat despre circulaţia energiei în corpul uman şi despre problemele care apar dacă această circulaţie energetică este deficitară sau întreruptă. Taijiquanul este un sistem de mişcare cu ajutorul căruia reuşim să pornim circulaţia energetică în corp, dar în acelaşi timp ne învaţă cum să armonizăm corpul, psihicul şi energia, ca cele trei componente să fie în echilibru. Mişcările lente din taiji nu sunt neapărat numai pentru oamenii liniştiţi, care vor să practice vreun sport lent, fără efort fizic prea mare. Taiji-ul este un sistem de reglaj excelent şi pentru acei oameni foarte active, care doresc să-şi frâneze hiperactivitatea până la nivelul normal şi la o viaţă echilibrată. De multe ori taijiquanul este numit şi “gimnastică medicală” şi este utilizabil atât pentru refacerea sănătăţii fizice, cât şi a sănătăţii mentale. Practicarea regulată şi sistematică a acestui sistem ajută la reglarea tensiunii arteriale, la refacerea fizică în cazul problemelor articulare, după intervenţii chirurgicale articulare, limitarea efectelor negative ale stressului, etc., dar factorul benefic cel mai important din punct de vedere al sănătăţii este faptul că ţinând în echilibru energiile interne ale corpului, poate să preântâmpine îmbolnăvirea corpului. Este important ca în corpul uman energia să se poată reînnoi şi să circule liber. Coloana fiind ţinută dreaptă în timpul acestor mişcări, sistemul nervos se relaxează şi se odihneşte, se reglează respiraţia şi alimentarea sanguină a organelor interne.

Nu vreau să intru în amănunte referitor la exerciţiile propriu zise şi la beneficiile specifice aduse de exersarea fiecărei forme, dar funcţionarea circuitelor cer-om-pământ şi corp-psihic-energie trebuie asigurată şi întreţinută permanent, pentru a ne realiza şi întreţine ca oameni sănătoşi.

Sifu  Horváth  Attila  László

Add Comment

Required fields are marked *. Your email address will not be published.